De leerlingenraad

De leerlignenraad betrekt leerlingen bij school.

De leerling zelf heeft ook een stem.
 
Actief burgerschap.

De leerlingenraad op OBS Sigmond bestaat uit acht leerlingen van groep 5 t/m groep 8. Wij vinden het heel belangrijk dat zij hun mening kunnen geven en kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school. Zij kunnen vaak heel zinnige dingen noemen waar een team niet altijd direct aan denkt. Die dingen kunnen via de leerlingenraad naar voren komen. We bereiken er in feite actief burgerschap mee. Actief burgerschap is het nemen van verantwoordelijkheid voor zaken die van algemeen belang zijn. Maar ook het bewustzijn dat je daarbij niet uitsluitend voor jezelf spreekt, maar dat je namens anderen spreekt en handelt. Door het oprichten van een leerlingenraad kunnen leerlingen samen op een democratische wijze actief participeren en meedenken over schoolse zaken. Leerlingen worden zelfverantwoordelijke burgers, die op deze wijze actief kunnen deelnemen aan het verbeteren van de school.

Waarom een leerlingenraad?

Hierboven is al een aantal redenen omschreven die voldoende recht geven aan een leerlingenraad. De verdere meerwaarde van een leerlingenraad:

  • Het vormt een miniparlement van de minisamenleving school
  • Dit is het oefenterrein in democratie van de school
  • De leerlignen organiseren iets vanuit een andere visie
  • De leerlignen zijn een “minivakbond” die de belangen van de leerlingen behartigt
  • Het is een goed forum om problemen op school op te lossen

Het is belangrijk dat er op school open kan worden gepraat over ideeën en knelpunten. Als de inbreng van de leerlingen serieus wordt genomen, zal dat het welbevinden en het functioneren van de leerlingen en van de school bevorderen. De samenhang met Actief Burgerschap in de school komt in een leerlingenraad duidelijk naar voren. De leerlingen leren zich uitdrukken en bekwamen in samenwerken, overleggen, onderhandelen, vertegenwoordigen en beïnvloeden. Sociale vaardigheden worden in de praktijk geoefend.